Internetistä on tullut nykyään yhtä arkinen ympäristö shoppailulle kuin vaikkapa juna-aseman vieressä oleva kauppakeskus ja sen lukuisat kivijalkaliikkeet. Verkossa tehtävien ostosten lisäksi monet ihmiset haluavat usein vertailla tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksia ja hintoja netissä ennen ostopäätöksen tekemistä. Internet on siten hyvin vilkas kauppapaikka ja harva yritys voi tänä päivänä olla ilman verkkokauppaa. Verkossa tehtävän kaupankäynnin takia myös yhä useampi yritys harjoittaa liiketoimintaa ainoastaan verkossa. Siksi koen, että internet on yrittäjälle se houkuttelevin ja kustannustehokkain kauppapaikka.

Verkkokauppaa perustaessa tärkeintä on pohtia, mitä on myymässä. Myytävä artikkeli voi olla tuote tai palvelu. Voin myydä internetissä omia käsintehtyjä tuotteitani tai voin myydä hierontapalveluita lähiseudullani. Jos myyn tuotetta, tulee verkkokauppa rakentaa siten, että asiakas pääsee tutkimaan myytävien tuotteiden kuvia ja niiden ominaisuuksista on kerrottu selkeästi verkkokaupan sivulla. Palveluiden myynnissä tulee palvelun kuvauksen olla selkeä. Kummankin myytävän artikkelin kohdalla sekä hinnoittelu että toimitustapa on hyvä kuvata selkeästi. Useimmat asiakkaat kun pohtivat, onko myytävä asia varmasti sitä, mitä luvataan, ja onko sen ostaminen turvallista.

Miten asiakas ostaa verkkokaupassa?

Kun tiedän, mitä myyn verkkokaupassa, rakennan verkkokaupan tämän toiminnon ympärille. Tuotteita myytäessä eri tuotteet tulee esittää sivustolla selkeästi ja on hyvä, että kunkin tuotteen kohdalla tuotteen saa valittua ostoskoriin. Palveluita myytäessä verkkokaupan kautta, tulee sivustolle lisätä ajanvarausjärjestelmä, jotta asiakas voi ostosta tehdessään sopia samalla palvelun toimittamisen ajankohdan. Palveluita ylipäätänsäkin kannattaa myydä netissä, koska silloin asiakas voi rauhassa katsoa, milloin hänelle sopii ottaa haluttu palvelu vastaan. Verkkokaupassa tulee olla omat osiot myös maksamiselle ja yrityksen yhteystiedoille.

Miten verkkokaupassa kannattaa maksaa?

Koen, että asiakkaat ovat auliimpia maksamaan tuotteet etukäteen, mutta palvelut vasta palvelun toimittamisen jälkeen. Siksi en laittaisi palveluita myyvään verkkokauppaan maksupalvelua, mutta tiedän, että jotkut yrittäjät veloittavat palveluistaan myös etukäteen. Tuotteiden kohdalla taas näen, että monet asiakkaat ”uskaltavat” ostaa tuotteen pelkän verkkokaupan kuvauksen perusteella. Toki verkkokaupassa kannattaa kertoa, millainen palautusoikeus tuotteilla on ja tarjota ohjeet asiakkaalle siitä, miten hän saa palautettua tuotteen yrittäjälle, jos ei ole siihen tyytyväinen. Verkkokaupassa maksamista varten kannattaa tehdä sopimus pankkien ja luottokorttiyhtiöiden kanssa.

Miten alan rakentaa verkkokauppaa?

Mielestäni fiksuin tapa lähteä rakentamaan verkkokauppaa on valita markkinoilta jokin valmis malli, jota saa muokattua helposti mieleisekseen. Jos on teknisesti taitava, saa yksinkertaisen verkkokaupan rakennettua myös itse. Jälkimmäinen vaihtoehto on ehdottomasti myös edullisempi. Fakta kuitenkin on, että valmiita verkkokauppoja toimittavat yritykset tarjoavat myös ylläpitoa, ja tämä onkin kiireelliselle yrittäjälle hyödyllinen asia. Jos haluaa kuitenkin rakentaa verkkokaupan itse, kannattaa tutustua netissä oleviin oppaisiin Java-koodauksesta ja etsiä tietoa valmiista verkkokaupan osista, joita voi käyttää omaa sivustoa luodessaan. Tällaista tietoa löytyy paljon myös erilaisilta tietotekniikkaan keskittyviltä foorumeilta.