Rasittavinta nettikaupoissa on se, kun sivut ovat epäselvät eivätkä toimi kunnolla. Tai jos sivustolla tuotteita ei ole lajiteltu hyvin, ja on vaikea ymmärtää, mikä kaikkea kauppa myy. Sama tapahtuu myös silloin, kun otsikot ovat huonoja tai jos niitä on aivan liikaa ja lukemiseen menee pitkä aika. Netissä shoppailun pitää olla vaivatonta. Tänä päivänä tilanne on ilman muuta huomattavasti parempi kuin 3 vuotta sitten, jolloin aloitin nettikaupoissa shoppailun. Moni tuolloin olemassa olevista kaupoista on jo lopettanut, ja uudet paremmat nettikaupat valtaavat markkinoita.

Pidän pienistä nettiputiikeista, mutta niiden nettisivuissa on usein parantamisen varaa. Sen kyllä ymmärtää, sillä jos toimijan pääosaaminen on jossain muussa kuin sivujen tekemisessä, niin se valitettavasti usein näkyy. Sivujen tekijät eivät välttämättä osaa ajatella samalla tavalla kuin kauppias ajattelee. Puhuin erään pienyrittäjän kanssa, ja hänen neuvonsa oli, että yrittäjän tulee istua välillä sivujen tekijän vieressä kertomassa, että saa, mitä tilaa – eli selkeyttä. Suurten yritysten, kuten Clash Ohlsonin ja Verkkokauppa.comin sivut ovat hyviä, mutta joidenkin pienten toimijoiden sivut jättävät toivomisen varaa.

Asiakasta pitää ohjata ostamiseen

Joskus huomaa, että värimaailmaa tai muuta visuaalista ilmettä ei ole suunniteltu ollenkaan tai että etusivulla ei ole mitään tietoa. Esimerkiksi Clash Ohlsonin etusivulla on usein tarjouksia, eli näkee heti, mitä kannattaa ostaa. Heillä on myös käytössään älykkäät botit asiakkaan auttamisessa kuten joillain matkatoimistojen nettisivuilla – esimerkiksi Aurinkomatkoilla. Toisaalta muutaman kerran, tai oikeastaan useammin kuin muutaman kerran, botti ei ole osannut auttaa minua mitenkään. Botti ei siis olekaan nimestään huolimatta niin älykäs. Ihmisapu asiakaspalvelussa on edelleen huomattavasti parempi vaihtoehto, ja järjestettävissä esimerkiksi chat-toiminnon kautta.

Nettikauppa voittaa kivijalkaliikkeen

Monet kaupat toimivat pelkästään netissä. Jos perustaisin oman bisneksen, toimisin juuri niin, vaikka kivijalkaliikkeissä onkin oma tunnelmansa. Nettikaupan pitäjälle varastotila on usein kuitenkin halvempaa, ja töissä ei tarvitse istua silloin, kun asiakkaita ei näy. Asiakkaalle nettikaupassa asiointi on helpompaa. Olen esimerkiksi itse tilannut Varustelekasta monta kertaa talvivarusteita ja retkikamppeita, koska ulkoilen vapaa-aikanani. Partioaitta on vähän kalliimpi, mutta heillä on tyylikkäämmät nettisivut. Niissä on laadukas tunnelma, ja aina oppii uutta varusteiden huollosta, vaikka vain vilkaisisi sivuja nopeasti. Eikä aikaa tarvitse käyttää liikkeessä vierailuun.

Kuljetukseen liittyvä tieto nettisivuilla

Kansainvälisten sopimusten vuoksi Posti joutuu kuljettamaan tappiolla suurten yritysten, kuten Amazonin paketteja pitkin Suomen ”erämaita”. Se on se ”Akilleen kantapää”, siis se herkkä kohta, jonka vuoksi moni pieni toimija saattaa poistaa kauppansa online-version netistä. Pienet toimijat eivät pysty kilpailemaan isojen kauppojen kanssa nopeilla kuljetuksilla kotiin. Hyvillä nettikaupan sivuilla kuljetukseen liittyvät yksityiskohdat tulisi olla selkeästi listattuna sekä helposti löydettävissä. Pienemmät putiikit voivat tarjota myös esimerkiksi noutomahdollisuuden liikkeestä, joka auttaa toimituskulujen minimoimisessa. Tärkeintä kuitenkin on, että kaikki tarpeellinen tieto on sivustolla selkeästi esillä.